Należy zadbać o to, by dzieci niepełnosprawne nie musiały żyć w izolacji, lecz aby ich obecność w codziennym życiu była oczywista.
Fałszywa informacja na temat niepełnosprawności lub jej brak uprzedza, a niepewność skazują często osoby sprawne inaczej i ich rodziny na izolację. Dlatego koniecznością jest wspólne życie już od dzieciństwa.
Celem grupy integracyjnej w placówce jest włączenie dzieci z deficytami rozwojowymi w życie grupy rówieśniczej na zasadzie równości praw i obowiązków oraz zapewnianie optymalnych warunków do harmonijnego rozwoju we wszystkich sferach życia. Tak rozumiana integracja przyniesie korzyści dzieciom w normie intelektualnej, jak i niepełnosprawnym.
INTEGRACJA W NASZYM PRZEDSZKOLU
- W naszej placówce istnieją trzy grupy z oddziałami integracyjnymi.
- Oprócz dwóch nauczycieli wychowania przedszkolnego, dodatkowo obecny jest w grupie integracyjnej nauczyciel wspomagający .
- Grupy liczą dwadzieścioro dzieci, w tym pięcioro dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Wszystkie dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych realizują podstawę programową wychowania przedszkolnego. Natomiast nauczyciel wspomagający dostosowuje treści edukacyjne do możliwości dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi poprzez odpowiednie formy i metody pracy.
W przedszkolu został powołany zespół psychologiczno – pedagogiczny, który opracowuje Indywidualne Programy Edukacyjno – Terapeutyczne dla każdego dziecka posiadającego orzeczenie.
Wszystkie dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych poza pobytem w grupie z rówieśnikami, uczestniczą także w dodatkowych zajęciach:
- terapii logopedycznej
- zajęciach rehabilitacyjnych
- zajęciach rewalidacyjnych z nauczycielem wspomagającym
- terapii SI
- terapii psychologicznej
Zajęcia te mają na celu wspieranie rozwoju tych dzieci, wyrównywanie i korygowanie ich braków. W trakcie zajęć terapeuci wykorzystują różne metody pracy lub wprowadzają ich elementy:
· Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
· Symultaniczno – sekwencyjną metoda wczesnej nauki czytania prof. Cieszyńskiej
· Metoda Dobrego Startu M. Bogdanowicz
· Pedagogika Zabawy
· Wybrane techniki relaksacyjne
· Elementy Integracji Sensorycznej
Nasza placówka propaguje ideę integracji poprzez:
· Codzienne relacje dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych ze swoimi rówieśnikami.
· Współpracę z rodzicami.
· Współpracę z instytucjami oświatowymi, placówkami integracyjnymi.
· Uczestnictwo w różnorodnych wyjazdach, imprezach integracyjnych, konkursach.
Korzyści płynące z integracji:
Dla dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych:
· Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczy się przez obserwację swoich rówieśników.
· Przebywa w naturalnym środowisku (nie jest izolowane).
· Staje się bardziej komunikatywne. Nawiązuje relacje z rówieśnikami.
· Dziecko niepełnosprawne ma większą motywację do nauki i stawania się coraz bardziej samodzielną osobą.
· Integracja sprzyja rozwojowi umiejętności społecznych.
Dla zdrowych rówieśników:
· Wzrasta u dzieci poziom tolerancji, wrażliwości, otwartości, szacunku, troski, empatii, odpowiedzialności.
· Rozwijane są od najmłodszych lat prawidłowe postawy wobec niepełnosprawnych osób.
· Przedszkole stwarza możliwość indywidualnego podejścia do każdego dziecka (mało liczne grupy) oraz indywidualnego rozwijania zdolności.
· Dzieci mogą korzystać w placówce z pomocy specjalistów.
· Dzieci są bardziej uspołecznione.